LAMAN

Monday, April 5, 2010

Kecewa???

Assalamualaikum..

Dalam entri kali ni saya tak nak sentuh pasal cinta dulu,kita bincang perkara tersebut di lain hari.
Mungkin ada yang tertanya-tanya mengapa tajuk entri saya kali ini lain dari yang sebelumnya.
(macamlah ramai sangat yang baca blog saya ni...sungguh perasan mamat ni).Bukan apa,perlu untuk saya tulis perkara ini sebelum terlupa.Baik tulis idea yang baru terlintas dalam benak pemikiran ni sebelum dah lapuk berhabuk.Tulis sewaktu masih fresh.Lagipun,menulis blog tidak semestinya perlu terikat kan?(lagipun ni blog saya,suka hatilah nak tulis apa-apa pun...hahahaha).

Kecewa?
Saya tengah sedihkah?Atau baru lepas putus cinta?
Hahahaha...tiada kaitan dengan saya sebenarnya entri ini.saja mahu berkongsi cerita.
Memang lumrah manusia pernah kecewa.
siapa yang tidak pernah kecewa dalam dunia ni?
Pelbagai punca yang menyebabkan kita kecewa.
Saya pun pernah kecewa.

Tapi perlukah kita menceritakan masalah kekecewaan kita kepada seluruh dunia?
Macam masalah kita sahaja yang mega besar sampaikan orang sekeliling yang turut bermasalah kecewa dengan sikap kita.Sudahlah kita kecewa,kita mengecewakan orang lain pula.
Memang Double Trouble.Sudah jatuh ditimpa tangga,sebab hendak selamat terus menarik orang sebelah agar turut jatuh bersama kita.Akhirnya dua-dua jatuh tertimpa tangga.Agak-agak bersopan sekali siapa yang menarik tersebut.

Kalau contoh kita kecewa sebab cinta,
janganlah jadi bodoh sampai nak bunuh diri.Allah melaknat mereka yang melakukan perkara-perkara bodoh macam tu.Sia-sia mak ayah hantar jauh-jauh belajar,frust cinta bunuh diri.Tak ke bengong namanya tu?
Belajar tinggi-tinggi,bodoh bertingkat-tingkat.Bila kita kecewa,Allah sebenarnya mahu menguji hamba-hambanya supaya bersabar dan berfikiran terbuka dalam menyelesaikan masalah yang melanda jiwa.

Kalau contoh kita kecewa dalam pembelajaran disebabkan gagal dalam peperiksaan.Jangan putus asa,muhasabah diri.Cari punca kegagalan.Saya juga pernah banyak kali gagal,dalam bercinta,dalam belajar,gagal menjadi anak baik yang soleh,gagal untuk menjadi insan seperti yang ditunjukkan dalam nama saya.Namun,setiap kali saya kecewa.Saya akan bangun semula,bukan terus-terusan kecewa dan menyalahkan takdir.Masa yang berlalu tidak akan berputar kembali ke paksi sebelum semua perkara ini terjadi.Peristiwa yang telah berlalu jadikan kekuatan serta pengajaran untuk kita maju ke hadapan.

Banyak punca penyebab kekecewaan.Sebagai hamba Allah kita tidak boleh lari dari ujian.
Akhir kata,jadikan sesuatu kekecewaan tersebut sebagai satu titik tolak.sebagai satu anjakan paradigma agar kita maju ke hadapan.Bukan tenggelam dalam lautan pilu,terbenam dalam hasutan iblis.

PS:Adakah saya sedang kecewa sampai perlu melalut tulis entri ni???ermmmm......

3 comments:

  1. dan apa yang kau tulis ni bukan ke satu dunia akan tahu kau turut kecewa?

    ReplyDelete
  2. hahaha..2 kalo btol ak sdeh,tp ak juz expresikn prasaan ak jer..bkn mksud ak btol2 sdeh.
    ak juz kcewa ngan skp2 kwn2 ak kt cni jer..
    tkut jd cm ak tym zmn2 skul dlu...ape pun xdpt...da msuk u stil xnk de prubhn dlm dri...

    ReplyDelete
  3. mmg kecewa lau msih de yg tk sdar lg ngan skap dr yg prlu d ubh...sdang kn pnglman lalu dh mnjuk kn sp dr mrka sbnar,...(not u k)..bl la nk brubah ek?..hurrrmmm...

    ReplyDelete